This page is hosted for free by cba.pl. Are you the owner of this page? You can remove this message and unlock many additional features by upgrading to PRO or VIP hosting for just 5.83 PLN!
Want to support this website? Click here and add some funds! Your money will then be used to pay for any of our services, including removing this ad.

Swedenborg Emmanuel (1688-1772) Uczony, empiryk, wizjoner, mistyk. Imię znaczące ,,Bóg z nami", otrzymał w spadku jako syn luterańskiego duchownego. Przez trzydzieści lat codziennie przebywał, jak twierdził, w świecie pozamaterialnym i na Ziemi. Utrzymywał, że otrzymał ten dar od Boga. W Memorabiliach pedantyczną łaciną przedstawiał reportaże zza światów.

Miłosz w Ziemi Urlo na pytanie „Dlaczego Swedenborg?"odpowiada potrójnie. Po pierwsze, ze względu na jego związek  z historią literatury: szwedzki ekscentryk stanowił inspirację dla twórców takich jak Goethe, Kant, Poe, Balzak, Baudelaire, Whitman, Dostojewski, Blake czy Mickiewicz; po drugie, ponieważ był postacią istotną jako ten, który zbudował człowiekowi (w znaczeniu symbolicznym) dom dla ducha, po to, aby nadać mogący pochodzić wyłącznie od sacrum,  sens lecząc tym samym człowieka z wydziedziczenia jakie spowodowała nauka i przywrócić orientacje na boskość łącząc analogiami to co na górze z tym co na dole.

Swedenborg według Miłosza był pierwszym, który dostrzegł zagrożenia niesione przez tzw. naukowy sposób postrzegania świata [link: Światopogląd naukowy] czyli „Naturę pojętą jako zespół matematycznych stosunków zaczynającą w wyobraźni elit zajmować miejsce Boga" (kult natury i techniki utrudnia postrzeganie metafizycznej rzeczywistości). Trzecia odpowiedź na pytanie dlaczego Swedenborg wynika z uwagi na powinności wynikające według CM z poetyckiego powołania, a szczególnie wyczulenie na wagę słowa Objawionego [link: Objawienie].

Swedenborg stworzył jednolity obraz świata dostrzegając w nim ogólną zasadę analogii, czy też korespondencji (coresspondance), która stają się podstawą jego systemu i wyjaśnia związki między tym co widzialne, a światem duchowym. Co wynika z analogii, wyraził także w pismach naukowych, jako pierwszy twierdząc na przykład, że to co nazywamy korą mózgową jest siedliskiem funkcji psychicznych - świadomości, postrzegania, doznań, myślenia.

Poprawiony (wtorek, 03 stycznia 2012 19:53)